برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئین

بله  درست شنیدید!

قهوه یکی از محبوبترین نوشیدنی های دنیاست که هر روزه به محبوبیتش افزوده می شود

البته در این بین افرادی هستند که به دلیلی مشکلات جسمانی و به خصوص حساسیت و بارداری از خوردن این نوشیدنی محروم شده اند.

قهوه بدون کافئین به دان قهوه ای گفته می شود که پس از فرایندی که در ادامه توضیح داده میشود کافئین آن خارج شده است تا تمامی دوست داران قهوه بتوانند از آن لذت ببرند.

قهوه بدون کافئین چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

قهوه یک نوشیدنی رایج در بین ایرانیان است؛ با این حال درصد بالای کافئین موجود در آن در برخی موجب تحریک سیستم عصبی، ایجاد استرس، سردرد و همچنین ناراحتی‌های گوارشی می شود. به همین دلیل عده ای به رغم وجود طعم دلچسب قهوه، دیگر نوشیدنی‌ها را به آن ترجیح می‌دهند. امروزه قهوه‌ بدون کافئین که به قهوه دی‌کف‌ (Decaf Coffee) معروف است؛ برای این دسته از افراد تولید می‌شود تا همه بتوانند از این نوشیدنی لذت ببرند. برای تهیه این نوع قهوه، کافئین موجود در دانه‌های قهوه به وسیله حلالهایی نظیر آب، حلال‌های آلی و دی‌اکسید کربن حداقل 97 درصد حذف می‌شود. به طوری که مطالعات نشان می‌دهد؛ یک فنجان متوسط قهوه دی‌کف تنها حاوی حدود 7 میلی گرم کافئین است که به نوع قهوه، روش تهیه و اندازه فنجان بستگی دارد.از طرفی این فرآیند با حفظ تمامی ارزش‌های غذایی قهوه معمولی، بر روی طعم، بو و رنگ آن تاثیر می‌گذارد. قهوه دی‌کف، بو و طعم ملایم تری نسبت به قهوه معمولی دارد و برای کسانی که نسبت به بو و طعم تلخ قهوه حساس هستند؛ طعم خوشایندتری ایجاد می‌کند.

فروشگاه قهوه کاف من

 

آیا قهوه بدون کافئین همان فواید قهوه معمولی را دارد؟

پاسخ مثبت است. قهوه جدای از کافئین، سرشار از مواد بیولوژیکی فعال است که به عطر، طعم و رنگ قهوه کمک می‌کند. خواص برخی از این مواد بر روی سلامتی انسان بررسی شده است.

اسید کافئیک (Caffeic acid):

همانطور که از نامش پیداست؛ در قهوه یافت می‌شود. با این حال از نظر شیمیایی ربطی به کافئین ندارد و عضوی از یک گروه وسیع مواد شیمیایی است، که در قهوه به نام فنول وجود دارد. اسید کافئیک خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطان از خود نشان می‌دهد. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده با تقویت سیستم ایمنی بدن، مهار کننده قوی ویروس نقض سیستم ایمنی بدن (HIV) است.

اسید کلروژنیک (Chlorogenic acid):

اسید کلروژنیکنیز یک آنتی اکسیدان قوی است. این آنتی اکسیدان تولید گلوکز توسط کبد را کاهش داده و به دنبال مصرف قند ، سبب کاهش قند خون شود. بنابراین می‌تواند از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند. گیاهان از اسید کلروژنیک برای دفاع از خود در برابر ویروس‌ها ، باکتری‌ها و قارچ‌ها استفاده می‌کنند. محققان اعتقاد بر این دارند که این ماده همین اثر را می‌تواند در بدن انسان فراهم کند؛ به همین دلیل است که نروژی‌ها آن را به آدامس خود اضافه می‌کنند.

اسیدفرولیک (Ferulic acid):

اسیدفرولیک نیز یک آنتی اکسیدان است که از آسیب اکسیداتیو به بدن ما در اثر قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش خورشید جلوگیری می‌کند. اسید فرولیک همچنین می‌تواند سطح گلوکز خون، کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد.تحقیقات جدید نشان می‌دهد این ماده یک ضد التهاب قوی نیز به شمار می‌رود؛ که با کاهش التهاب مغزی، تصور می‌شود؛ خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر را کاهش دهد.

کوینیدها (Quinides):

کوینیدها چربی‌هایی هستند که هنگام برشته شدن دانه‌های قهوه تولید می‌شوند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که این چربی‌ها با افزایش توانایی انسولین در حذف قند از خون، توانایی بدن را در کنترل سطح قند خون بهبود می‌بخشند.

تری گونلین (Trigonelline):

تری گونلین با جلوگیری از چسبیدن برخی باکتری‌ها به دندان، از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. تری گونلین بیش از 160 درجه ناپایدار است و در طی فرآیند تفت دادن قهوه خود به خود به ویتامینB3، یعنی نیاسین تبدیل می‌شود. بنابراین هر روزه چند فنجان قهوه می‌تواند تقریباً نیمی از نیاز روزانه این ویتامین را تأمین کند و وجود آن در قهوه سبب کاهش سطح کلسترول خون می‌شود.

با آگاهی از مزایای فوق‌العاده قهوه بدون کافئین بر روی مغز و بدن شما، قهوه بدون کافئین بنوشید و از یک خواب راحت لذت ببرید.

قهوه بدون کافئین برای چه کسانی مضر است؟

هنگامی که محققان قهوه‌های بدون کافئینو کافئین‌دار را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که قهوه‌های کافئین‌دار و بدون کافئین از دانه‌های متفاوتی تولید می‌شوند. از آنجا که فرآیند تولید قهوه بدون کافئین بر روی طعم قهوه تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین تولید کنندگان این نوع قهوه،غالباً از یک دانه با طعم قوی‌تر، به نام روبوستا(Robusta)، استفاده میکنند؛ در صورتی که قهوه‌های کافئین‌دار معمولاً از دانه‌ای به نام عربیکا (Arabica) تهیه می‌شوند.محققان می‌گویند،ترکیب شیمیایی این دانه‌ها با یکدیگر بسیار متفاوت است. روبوستا حاوی چربی به نام دیپتن است که تولید اسیدهای چرب را در بدن تحریک می‌کند و مصرف بیش از 4 فنجان در روز با افزایش سطح کلسترول خون، ممکن است بر قلب اثر مضر بگذارد. البته برای نتیجه گیری قاطع خیلی زود است و مطالعات انجام گرفته، اثرات نوشیدن سه تا شش فنجان قهوه بدون کافئین در روز را بررسی کردند، بنابراین برای افرادی که یک یا دو بار در روز قهوه میل می‌کنند؛خطری نخواهد داشت.

 

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *