برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

قهوه و نوشیدن آن

قهوه و نوشیدن آن

قهوه و نوشیدن آن!!!

عملکرد قهوه در بدن

بسیاری عقیده دارند، نوشیدن یک فنجان‌ ‌قهوه خستگی یک روز پر مشغله را از بین می‌برد و می‌تواند یک نوشیدنی محرک و انرژی‌زا باشد و باعث افزایش میزان هوشیاری و تمرکز شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد، ‌کافئین موجود در قهوه سرعت تبادل اطلاعاتی را در مغز به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌دهد و به این ترتیب موجب رفع خستگی و کاهش میزان افسردگی می‌‌شود.

به نظر می‌رسد کافئین محرک اصلی برای کارکرد‌های ذکر شده باشد. هر چند تحقیقات اخیر حاکی از آن است که قهوه شامل عامل شیمیایی ناشناخته‌ای است که تولید کورتیزول و آدرنالین را در بدن تحریک می‌کند (هر دوی آنها هورمون‌های محرک هستند)‌.

بسیاری از مردم بر این باورند که قهوه موجب اختلال در خواب آنها شده و به همین منظور از نوشیدن آن در ابتدای شب خودداری می‌‌کنند، در حالی که نوشیدن آن در شب هیچ تاثیری بر خواب افراد ندارد. نوشیدن ۴ ـ ۳ فنجان قهوه در روز احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را در دهه‌های بعدی زندگی کم می‌کند و رابطه مستقیمی بین جذب کافئین با کاهش آلزایمر دارد.

همچنین نوشیدن هر فنجان قهوه در روز ۲۲ درصد‌ ‌ابتلای افراد را به بیماری سیروز کبدی کاهش می‌دهد. عامل‌ ‌اصلی این امتیاز باز به کافئین موجود در این نوشیدنی برمی‌گردد. تانن و انواع آنتی‌اکسیدان‌ موجود در قهوه برای سلامت قلب و عروق مفید شناخته شده‌اند، حتی کافئین موجود در این‌ ‌نوشیدنی با کاهش کلسترول بد، از قلب محافظت می‌کند و جالب است بدانید در این‌ ‌زمینه چای را نیز شکست داده است‌.

مراقب باشید زیاده‌روی نکنید با وجود مزایای فراوانی که قهوه دارد، به یاد داشته باشید که دریافت بالای کافئین، بی‌قراری، تعریق زیاد و افزایش ضربان قلب‌ ‌را به همراه دارد، حتی دیده شده است، نوشیدن مقادیر زیاد قهوه دم‌کرده، میزان کلسترول‌ ‌خون را نیز‌ ‌افزایش می‌دهد. برای برخی گروه‌های سنی همچون افرادی که فشار خون دارند، کودکان، نوجوانان و افراد مسن بایستی قهوه با احتیاط مصرف شود.

از آن گذشته مدارکی وجود دارد که خانم‌های باردار باید مصرف قهوه را به ۳ فنجان معادل ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.

مقادیر بالای قهوه احتمال مرده‌زایی را در خانم‌های باردار افزایش می‌دهد. همچنین برای گروه‌های در معرض خطر لازم است که قهوه همراه غذا میل نشود، چراکه مانع جذب آهن می‌شود. نوشیدن قهوه زمانی می‌تواند به عنوان جزئی از رژیم باشد که در مقادیر مناسب مصرف شود و مصرف بیشتر از ۳ ـ ۲ فنجان در روز از این نوشیدنی به صلاح نیست و باز مشروط بر آن که قسمتی از کالری دریافتی را تشکیل دهد نه این‌که کالری مازاد باشد.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *